fredag 6 mars 2015

Surdegsbröd med halländskt lantvete, stenmald råg och valnötter

Nu är det dags att tömma mjölförråden och låta ugnen börja jobba.
Detta bröd har jag bakat på Halländskt Lantvete (sikt) - ett ekologiskt mjöl från Limabacka Kvarna utanför Väröbacka. Från samma kvarn kommer även det stenmalda rågmjölet.

Gör så här: 

Morgon dag 1: blanda 100 g vetesurdegsgrund med 150 g vardera vatten och ekologiskt vetemjöl. Låt stå i ca 25-30 grader

Kväll dag 1: Blanda 300 g av den nu förhoppningsvis friskt bubblande surdegen med 500 g vatten, 250 g stenmald råg och 500 g ekologiskt vetemjöl special. Låt vila 10 min. Blanda i 17 g oraffinerat havssalt och grovt hackade valnötter (0,5-1 dl efter tycke och smak). Blanda ordentligt. Lägg över i en väl inoljad plastlåda och låt vila ca 45 min. Dra i degen från alla hörn och lägg skarvarna uppåt. Upprepa efter 45 min. Låt vila ytterligare ca 30 min. Ta upp på väl mjölat bakbord. Dela försiktigt i 2 bitar. Spänn degen genom att dra och vika upp degen inåt. Gör detta runt hela brödet. Mjöla ordentligt, lägg över på väl mjölad handduk och sedan i jäskorg. Vik över handduken och stoppa jäskorgen i en plastpåse (typ Ica). Ställ sedan i kylskåp för att jäsa över natten. 

Morgon dag 2: Sätt ugnen på 250 grader. När ugnen blivit varm stjälper du försiktigt upp brödet på en plåt. Om man vill kan man snitta brödet med en vass kniv. Ställ in brödet - spruta in vatten med en blomspruta och låt grädda ca 35 min. Låt svalna på galler 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar